تفاوت دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی در چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی  در چیست؟

یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو دستگاه در ظرفیت آنها است. مدل های صنعتی که بیشتر در کارخانه ها، مرغداری، گلخانه ها و مزارع کشاورزی و سایر موارد مشابه اینها استفاده می شود. به همین دلیل نوع قطعات داخلی و طراحی سیستم دستگاه به گونه ای انجام می شود که آب با مقدار بالایی را در شبانه روز تصفیه می کند. مدل های صنعتی این دستگاه در ظرفیت های بیشتر از 5 مترمعکب تولید می شود که چند برابر مدل های خانگی است.

 

تفاوت در میزان تولید آب

یکی از مولفه‌های اصلی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی ظرفیت مشخص آنها برای تولید آب تصفیه شده است؛ دستگاه‌های خانگی ظرفیت تولید ۵۰ گالن آب تصفیه شده در روز هستند و اخیراً دستگاه‌های ۱۰۰ گالنی هم وارد بازار شدند؛ یعنی این دستگاه‌ها ظرفیت تولید روزانه ۱۸۵ تا ۳۷۰ لیتر آب در شبانه روز را دارند.

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی بر اساس نیاز مصرفی صنایع مختلف ساخته می‌شوند، کوچک‌ترین دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌تواند روزانه ۵ متر مکعب آب تصفیه شده تولید کند. این دستگاه تا ظرفیت ۱۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز هم ساخته می‌شود که امکان تولید روزانه یک میلیون مترمکعب آب تصفیه شده را فراهم می‌کند.

 

تفاوت در قطعات داخلی

برای پیاده سازی فرآیندهای تصفیه در این دو دستگاه از قطعات داخلی متعددی استفاده می شود. در دستگاه تصفیه آب صنعتی از پمپ های سانترفیوژ، ممبران های با قدرت بالا، پکیج تزریق آنتی اسکالانت، فیلتر کارتریج، فیلتر شنی و فیلتر کربنی استفاده می شود. در مدل های خانگی از پمپ های ضعیف تری استفاده می شود و قطعاتی از قبیل آنتی اسکالانت در آن کاربرد ندارد.

 

تفاوت در کیفیت آب تولید شده

یکی دیگر از تفاوت‌های بین دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه تصفیه آب خانگی در کیفیت آب تولید شده است؛ در فرآیند فیلتراسیون دستگاه خانگی فقط ذرات بزرگ و مخلوط در آب مانند ذرات گل و لای، شن، ماسه و کلر از آب جدا می‌شود در حالی که فرآیند فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب صنعتی این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک غشاء نیمه تراوا علاوه بر حذفناخالصی‌های موجود در آب، همه مواد شیمیایی و آلودگی‌های محلول هم از آب تولید شده حذف می‌شوند.

براساس استانداردهای موجود حداکثر مجاز TDS آب باید کمتر از ۱۰۰۰ PPM باشد اما براساس ذائقه شهروندان میزان TDS مطوب در آب آشامیدنی باید در حدود ۹۰ PPM باشد؛ به همین دلیل دستگاه‌های تصفیه آب خانگی توان تولید آب آشامیدنی با TDS کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در لیتر را دارند. اما در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی می‌توان میزان سختی آب را بر حسب نیاز مصرف کنند تا صفر رساند و آب مقطر هم تولید کرد.

پس میزان سختی آب تولید شده در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی بیشتر از آب تولید شده به‌وسیله دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی خواهد بود.

 

تفاوت در منبع دریافت آب خام

فرآیند فیلتراسیون ساده دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به‌طوری است که سختی آب ورودی به این دستگاه‌ها نباید از یک محدوده معین بیشتر شود؛ دستگاه تصفیه آب خانگی توانایی تصفیه آب‌ لوله کشی شهری را دارد که میزان سختی آن بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر است.

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی اما به دلیل کارآیی خاصشان توانایی تصفیه آب‌ دریا، رودخانه‌ها و آب‌های زیر زمینی را دارند؛

در واقع دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی در مصارف بزرگ می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان موثر باشند

 

تفاوت دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی از نظر قیمت

به دلیل استفاده از قطعات بیشتر و پیشرفته تر و همچنین ظرفیت بالای دستگاه، مدل های صنعتی قیمت بیشتری نسبت به نوع خانگی دارند. در ساخت مدل های صنعتی این دستگاه ها از متریال بیشتری استفاده شده و به همین دلیل در نهایت قیمت افزایش پیدا می کند

 

تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی به دستگاه‌های کوچک تصفیه آب گفته می‌شود که معمولا در یک طرف کابینت و زیر سینک نصب می‌شوند؛ این دستگاه دارای فیلترهای قلیایی ساز و املاح معدنی جهت افزودن برخی از املاح به آب است.

مزایای دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که گفته شد، سیستم تصفیه آب خانگی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت آب در مصارف خانگی داشته باشد. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از یک دستگاه تصفیه آب خانگی می‌پردازیم:

  •  حذف درصد بالایی از آلاینده‌ها
  •  بهبود طعم، بو و یا مزه آب
  •  بالا بردن کیفیت آب و در نتیجه تشویق به نوشیدن بیشتر آب
  •  موثر در بهبود سلامت افراد
  •  تنظیم میزان PH آب
  •  دارای صرفه اقتصادی نسبت به خرید آب معدنی
  •  موثر در تولید کمتر بطری‌های پلاستیکی
  •  بهبود ظعم غذا به هنگام آشپزی

 

معایب دستگاه تصفیه آب خانگی

از جمله معایبی که ممکن است این دستگاه داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  نیاز به سرویس دوره‌ای
  •  کند بودن فرآیند تصفیه آب در سیستم اسمز معکوس
  •  اشغال فضای زیاد
  •  هزینه بالای نصب
  •  عدم حذف کامل آلاینده‌ها از جمله فلوراید

 

انواع سیستم های تصفیه آب خانگی

سیستم تصفیه آب خانگی باعث بهبود کیفیت آب شده و با حذف آلودگی های آب، به محیط زیست کمک می کند. سیستم های تصفیه، در انواع گوناگون به بازار عرضه می شوند که هر یک ویژگی های مخصوص به خود دارند.

دستگاه های تصفیه آب خانگی با دو روش اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس فرایند تصفیه سازی را انجام می دهند. بنابراین در ابتدا این دو روش را با یکدیگر مقایسه کرده و تفاوت های آن ها را بیان می کنیم

 

تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی به دستگاه‌های تصفیه آب بزرگ‌تر از ۵ متر مکعب در شبانه روز گفته می‌شود که قابلیت تصفیه آب شور دریا و آب لب شور با TDS بالا را هم دارد؛ این دستگاه در کارخانجات، صنایع دارویی و نساجی کاربرد دارد.

حالا که دسته بندی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و صنعتی را شناختید به تفاوت این دستگاه‌ها می‌پردازیم

 

مزایای دستگاه تصفیه آب صنعتی

از جمله مزایای نصب و استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تولید آب با کیفیت بالا
  •  حفاظت از محیط زیست با تصفیه پساب
  •  مصرف کمتر انرژی نسبت به روش‌های تقطیری
  •  میزان آلودگی کمتر نسبت به سایر روش‌های تصفیه آب صنعتی
  •  کاهش میزان خسارات ناشی از آب با درصد بالای ناخالصی
  •  نصب و تعویض آسانتر فیلترها و سایر تجهیزات نسبت به روش‌های تقطیری و یونی

 

معایب دستگاه تصفیه آب صنعتی

مهمترین معایب دستگاه تصفیه آب صنعتی عبارتند از:

  •  قیمت بالای برخی ار فیلترهای تصفیه آب صنعتی
  •  نیاز به سرویس و رسیدگی همیشگی
  •  ایجاد چالش برای تصفیه برخی از پساب‌های صنعتی به دلیل وجود سطوح بالایی از روغن و گریس، فلزات سنگین، مواد شیمیایی سمی یا خورنده

 

جمع بندی

دستگاه های تصفیه آب خانگی از نظر نوع فیلتر، فرایند تصفیه و قابلیت های حذف آلودگی های شیمیایی و میکروبی با یکدیگر متفاوت هستند. انتخاب تصفیه آب مناسب، بستگی به نیازهای خانواده و نوع آلودگی های موجود در آب دارد.

به همین دلیل هنگام انتخاب سیستم تصفیه آب خانگی به معیارهای و قابلیت های آن توجه کرده و امکانات هر کدام را در اولویت قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گزاری :

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x